سوال جواب های علمی
اطلاعات علمی
انواع پاورپوینت و مطالب جذاب

1- سيارات چگونه نامگذاري شده اند ؟

 

تمام سيارات به استثناي يکي ، نام خود را از رب النوع هاي يونان باستان و افسانه هاي رومي گرفته اند . به عنوان مثال ، نام بزرگترين سياره منظومه شمسي ژوپيتر است که يکي از رب النوع هاي يونان باستان است .

 

زمين تنها سياره اي است که نام خود را از رب النوع ها نگرفته است .

 

 

 

2- کدام سياره مي تواند در آب شناور بماند ؟

 

اگر شما قادر بوديد تمام سيارات را در ميان آبهاي پهناور اقيانوس ها قرار دهيد مشاهده ميکرديد که اکثر آنها در آب فرو مي روند و تنها سياره ي کيوان ( زحل ) که بعد از مشتري بزرگترين سياره منظومه شمسي است مي توانست در آب شناور بماند . زيرا اين سياره بيشتر از گاز ها و مايعات تشکيل شده است و چگالي آن سبک تر از آب است و مي تواند شناور بماند . ساير سيارات داراي چگالي سنگين تر از آب بوده و در آب فرو مي روند .

 

 

 

3- چرا ذغال سنگ ميسوزد ؟

 

ذغال سنگ مانند سنگها سخت نيست ، اما بر خلاف سنگها ، مي سوزد . زيرا ذغال سنگ ، سنگ نيست ؛ بلکه نوعي چوب است و همانطور که مي دانيم چوب ها به خوبي مي سوزند . ذغال سنگ باقي مانده درختان و گياهاني است که ميليون ها سال قبل زندگي مي کردند . بعد از آنکه اين درختان از بين رفتند و در زمين دفن شدند ، به تدريج به ذغال سنگ تبديل شدند .

 

 

 

4- پر پرنده از چه چيزي ساخته شده است ؟

 

پر پرندگان از همان ماده اي که مو و ناخن انسان را مي سازد ، ساخته شده است . اين ماده را کراتين ( ماده شاخي مو و ناخن ) مي نامند . منقار پرندگان نيز از کراتين ساخته شده است . پر و منقار نيز مانند مو وناخن انسان رشد مي کند ، هر چند که پرندگان مجبور نيستند پر و منقار خود را کوتاه کنند ، چون پر هاي قديمي مي ريزند . پرنده ها نوک خود را مي سايند و به همين دليل هميشه به يک اندازه باقي مي ماند .

 

 

 

5- چرا چشم بعضي از حشرات هزاران عدسي دارد ؟

 

هر چشم انسان فقط يک عدسي دارد که در وسط چشم قرار گرفته است و او را قادر به ديدن مي سازد . اگر چشم حشره ها را زير ميکروسکوپ قرار دهيد مي بينيد که معمولا از هزاران عدسي کوچک تشکيل شده است . به اين ترتيب حشره بايد قادر باشد به عوض منظره اي که ما مي بينيم ، هزاران تصوير از آن منظره ببينند . چشم مرکب حشرات به آنها کمک مي کند خيلي سريع حرکت کنند و قرباني خود را به سرعت بربايند و يا از خطر فرار کنند . به همين دليل است که صدمه زدن به يک حشره در حال پرواز بسيار مشکل است .

 

 

 

6- دايناسورها چه مي خورند ؟

 

بسياري از دانياسور ها از جمله ديپلودوکو ها (Diplodocu  ) نام داشتند ، فقط از گياهان تغذيه مي کردند . ديگر دايناسور ها گوشت خوار بودند و دايناسور هاي گياه خوار را شکار مي کردند . اين موجودات غول پيکر حتي از موجودات بزرگ وعجيبي مانند تيرانوزور ها ( Tyrannosauru سوسماران زمان قديم در زمان کرتاسه ) که بيست فوت ( 6 متر ) ارتفاع داشته و آرواره هايي پهن مانند کروکوديل ها داشتند نيز هراسي نداشتند . بسياري دايناسور هاي گياه خوار پوشش دفاعي زره مانندي داشتند . سيتگوساورو ها (با قدي حدود 30.48 متر ) بر روي پشت و دم خود برآمدگي هاي تيزي داشتند و به اين ترتيب در مقابل گوشتخوران از خود دفاع مي کردند .

 

لازم به ذکر است که بزرگترين جانوري که تا به حال پا به عرصه وجود گذاشته است ديپلودوکو ( Diplodocu ) است . طول اين جانور از سر تا انتهاي دم حدود 100 فوت ( 30 متر ) است ( بود !!! ) . اين جانور گياه خوار بود و خطري نداشت ، به جز مواقعي که ناخواسته جانداران کوچک را زير پاي خود له ميکرد !!! . اين جانور حدود 10 تن وزن داشت .

 

 

 

7- چرا برگها در پاييز زرد ، قرمز و قهوه اي مي شوند ؟

 

در طول تابستان برگها مشغول غذا سازي براي درخت هستند . آنها به دليل داشتن کلروفيل سبز هستند . وقتي پاييز برسد ساقه هاي برگ ضعيف شده و کلروفيل آنها رو به کاهش مي گذارد و برگها سبزي خود را از دست مي دهند و قبل از اينکه از شاخه جدا شوند زرد يا قرمز يا قهوه اي مي شوند .

 

وقتي برگ درختان مي ريزد ، درخت تا بهار سال آينده استراحت کرده و از غذاي ذخيره شده ، در طول تابستان استفاده مي نمايد . بعضي از درختان برگ هاي خود را از دست نمي دهند ، اين نوع درختان را درختان هميشه سبز مي نامند . اکثر درختان تيره کاج جزو درختان هميشه سبز هستند .

 

 

 

8- چرا وقتي انسان پير مي شود رنگ موهاي او خاکستري يا سفيد مي شود ؟

 

موي انسان ماده اي به نام ملانين دارد . رنگ تيره يا روشن مو بستگي به مقدار ملانين موجود در آن دارد . توليد ملانين با پير شدن انسان ممکن است متوقف شود . با اين وجود مو ها همچنان به رشد خود ادامه مي دهند ، اما به جاي رنگ اصلي خود خاکستري يا سفيد مي شوند .

 

 

 

9- چرا بعضي اوقات گوش هاي ما صدا مي دهند ؟

 

اگر با يک هواپيما سفر کنيد يا با يک آسانسور بالا برويد ، ناگهان احساس خواهيد کرد که گوش هاي شما صدا مي کنند . به نظر مي رسد شنوايي شما کمتر شده است و سپس احساس مي کنيد که گوش شما با صداي بلند و واضحي صدا مي کند . اين عمل به خاطر آن انجام مي شود که گوش ها نمي توانند تغيير ناگهاني هوا را تحمل کنند . تغيير فشار هوا زماني اتفاق مي افتد که انسان بالا يا پايين برود . وقتي گوش صدا مي دهد که هوا به داخل يا خارج آن حرکت کند و گوش ها براي اينکه اين تغييرات در فشار هوا را تنظيم کنند و به حد معمول برسانند صدا مي دهند .

 

 

 

10- قاره آمريکا به خاطر چه کسي نامگذاري کردند ؟

 

نام قاره آمريکا از اسم آمريگو وسپوسي ( Amerigo Vespucci ) ، کاشف ايتاليايي ( 1451م-1512م ) ، گرفته شده است . وسپوسي بعد از رسيدن کلمب  به آمريکا ، قسمتي از جنوب آمريکا را کشف کرد . او بر خلاف کلمب باور داشت که سرزمين جديدي را کشف کرده است و به همين خاطر اين سرزمين به ياد او آمريکا نامگذاري گرديد . بعدا اين اسم به سراسر قاره اطلاق گرديد .

 

وقتي سفسد پوستان به آمريکا مهاجرت کردند با مقاومت سرخ پوستان بومي آنجا روبرو شدند . " گاو نشسته " رهبر سرخ پوستان سيوکس ( Sioux ) بود . او حدودا بين سالهاي 1834م تا 1890م زندگي کرد . سرخ پوستان نمي خواستند سرزمين هاي خود را از دست بدهند و به همين دليل" گاو نشسته " ، سيوکس ها را به نبرد با مهاجران سفيد پوست تشويق مي کرد . اين موضوع منجر به نبرد معروف " بيگ هورن کوچک " ( Bighorn ) در سال 1876م شد . در اين جنگ سرخ پوستان " کلنک جورج کاستر " ( Georgo Custer ) و سربازانش را قتل عام کردند . اين بزرگترين پيروزي سرخ پوستان بود . " گاو نشسته " پس از نبرد زنده ماند و به کانادا رانده شد و دوباره به آمريکا بازگشت ولي هنوز هم مي خواست که سفيد پوستان را از سرزمين خود بيرون بيندازد . سرانجام هنگامي که در برابر دستگيري خود مقاومت مي کرد کشته شد . 

 

 

 

11- عجايب هفتگانه جهان چه بودند ؟

 

عجايب هفتگانه ، هفت بناي بسيار عجيب هستند که تا کنون ساخته شده اند . اهرام ثلاثه يکي از آنها است که هنوز هم در مصر پا بر جاست . 6 بناي ديگر عبارتند از : باغ هاي معلق در بابل عراق ، معبد ديانا در شهر انس ترکيه ، آرامگاه Mausolus در هاليکارناس ترکيه ، مجسمه ژوپيتر در المپياي يونان ، فانوس دريايي فاروس در اسکندريه مصر و مجسمه بزرگ رودس در يونان . اين مجسمه خيلي بزرگ بود و پاهاي بزرگ آن هر کدام در يک طرف قرار گرفته بودند و کشتي ها هنگام عبور از ميان پاهاي آن مي گذشتند . به ترتيب از چپ به راست و از بالا به پايين در تصوير مي بينيد .

 

 

 

12- کدام کشتي بزرگ که گفته مي شد به هيچ وجه غرق نخواهد شد در سفر دريايي خود غرق شد ؟

 

اين کشتي بخار مسافربري انگليسي بود که تايتانيک نام داشت . در آن زمان تايتانيک بزرگترين کشتي دنيا بود و کارشناسان عقيده داشتند که اين کشتي غير قابل غرق است . اما اين کشتي بزرگ در شب 14 آوريل سال 1912م هنگام اولين سفر دريايي خود با کوه عظيمي در وسط اقيانوس اطلس برخورد کرد و غرق شد . در اين کشتي متجاوز از 2200 نفر خدمه و مسافر قرار داشتند که بيش از 1500 نفر آنان غرق شدند .

 

 

 

13- بودا که بود! ؟

 

بودا يا انليگتند وان ( Enlightened One ) لقبي است که به   سيدهارتا گاوتاما ( Siddhartha Gautama ) مرد مقدس هندي که در سال هاي 500 قبل از ميلاد زندگي مي کرد داده شده بود . اعتقاد بر اين است که بودا زير درخت بو مي نشست و به مصائب دنيا و علل آن مي انديشيد و به علاج آن پي مي برد . پيروان بودا را بودائيست مي گويند . آنها اکثرا در جنوب شرقي آسيا _ چين و ژاپن _ زندگي مي کنند .

 

 

 

14- موناليزا اثر کيست ؟

 

موناليزا نام اثر معروف هنرمند ايتاليايي لئوناردو داوينچي است که حدود در سال 1500 م نقاشي شده است .

 

 

 

15- از آهنگساز ناشنوا چه مي دانيد ؟

 

شنوايي لودويگ وان بتهوون ( Ludwig Van Beethoven ) آهنگساز آلماني که از سال 1770م تا 1872م مي زيست ، حدودا در سي سالگي رو به ضعف گذاشت ، به طوري که مجبور شد نوازندگي را کنار بگذارد . اما بتهوون هنوز مي توانست اهنگ بسازد . چون او مي توانست در مغز خود موزيک را بشنود و آنرا دقيقا بنويسد . به اعتقاد اکثر منتقدين اين سمفوني ها  از جمله بهترين آثاري است که تاکنون ساخته شده است .

 

   

 

16- رمان سه تفنگدار اثر کيست ؟

 

اين رمان درباره ماجراجويي سه دوست است که رمان نويس مشهور فرانسوي الکساندر دوما آن را نوشته است . اثر ديگر او کنت مونت کريستو است . اين اثر داستاني کلاسيک و پر ماجراست . دوما در سال 1870 درگذشت .

 

 

 

17- رمان بزرگ جنگ و صلح اثر کدام نويسنده است ؟

 

کنت لئو نيکولاويچ تولستوي ( Leo Nikoloyevich Tolstoy ) چهار سال زحمت کشيد تا اين رمان شگفت انگيز را بنويسد . او سراسر عمر طولاني خود را مشغول نويسندگي بود . از کارهاي ديگر او داستان غم انگيز آناکارنينا  است . لئو تولستوي در سال 1910م در سن 82 سالگي فوت کرد .

 

 

 

18- آيا کمدي الهي دانته واقعا خنده دار است ؟

 

جواب اين سوال منفي است . کمدي الهي تصويري تخيلي از بهشت و جهنم است . اين اثر را دانته اليگيري ( Dante Alighieri ) شاعر ايتاليايي که از سال 1265م تا 1312م ميزيست نوشته است . دانته تفکرات خويش را از سرشت آدمي به اين طريق بيان مي کند . کمدي الهي اثري بزرگ و بسيار جدي است . البته کلمه کمدي را براي داستان هاي خنده دار يا بدون غم و غصه به کار مي برند و در واقع معني کاري را مي دهد که غم انگيز نباشد . دانته شعر خويش را کمدي ناميد چون که پايان خوش آن در بهشت اتفاق مي افتد .

 

 

 

19- رمان دن کيشوت اثر کدام نويسنده است ؟

 

اين رمان کلاسيک را ساودرا ميگل دي سروانتس ( Savedra Miguel De Cervants ) نويسنده اسانيايي ( 1547م 1617م ) نوشت . دن کيشوت بزرگترين اثر سروانتس است . اين داستان شگفت انگيز درباره ي ماجراهاي شواليه اي عجيب به نام دن کيشوت و خدمتکارش سانچو پانزا ( Sancho Panza ) است .

 

 

 

20- اولين فيلم چه نام داشت ؟

 

در صنعت فيلم ، مخترعين زيادي شرکت داشته اند و به همين دليل اولين آنها چه کسي بوده است . البته ناگفته نماند اولين فيلمي که به شکل امروزي بر روي پرده سينما به تماشا گذاشته شد فيلمي از آگوست لومير ( Auguste Lumiere ) و لوئي لومير ( Louis Lumiere ) بود . اين دو برادر فرانسوي فيلمي از کارگران را هنگام خروج از کارخانه ساختند . اين فيلم در سال 1895م به نمايش عمومي در آمد . فيلم ديگر لومير ها از قطاري بود که وارد ايستگاه مي شد . هنگام تماشاي اين فيلم مردم فکر کردند که اين ترن واقعي است و با ترس از مقابل پرده سينما فرار کردند !

 

 

 

21- دو ماراتن چگونه نامگذاري شد ؟

 

دو ماراتن نام خود را از شهر ماراتن گرفته است . ماراتن يکي از شهر هاي يونان است . در سال 490 قبل از ميلاد پيکي به نام فيدي پيدز ( Pheidippides ) فاصله بين ماراتن تا آتن را دويد . او مي خواست خبر پيروزي اتني ها را در نبرد با ايرانيان به گوش هموطنان خود برساند . فاصله اي که اين پيک در آن روز دويد حدود 25 مايل ( حدود 40/232 کيلومتر ) بود . اما امروزه در دو ماراتن ، دوندگان بايد فاصله ي 42 کيلومتري را بدوند .

 

 

 

22- زئوس و ژوپيتر چه کساني بودند ؟

 

زئوس و ژوپيتر نامهاي دو تن از خدايان اساطيري افسانه هاي يونان و رم باستان است .

 

 

 

23- مجسمه متفکر اثر کيست ؟

 

اين مجسمه معروف را مجسمه ساز فرانسوي  آگوست رودين ( August Rodin ) ( 1840م 1917م ) ساخته است .

 

 

 

24- جايزه اسکار چيست ؟

 

جايزه اسکار به آثار برجسته سينمايي داده مي شود . اين جايزه مجسمه کوچک برنزي است و توسط آکادمي هنر ها و علوم نمايشي موشن ( Motion ) آمريکا داده مي شود . اين جايزه اسکار ناميده مي شود چون زني با ديدن آنها فرياد زده بود که اين مجسمه ها شبيه عموي من اسکار است !!!

 

 

 

25- اسب تروژن چه بود ؟

 

افسانه هاي يوناني درباره روش زيرکانه اي که يوناني ها براي تسخير شهر تروا ترتيب داده بودند داستاني دارد . تروا که اکنون در ترکيه واقع شده است در آن زمان از دشمنان يونان به حساب مي آمد . يوناني ها چند سال اين شهر را محاصره کرده بودند ، اما موفق نشده بودند که وارد اين شهر بشوند . و به همين دليل نقشه اي کشيدند و يک اسب چوبي تو خالي بزرگ ساختند و تعدادي از سربازان خود را داخل شکم خالي اسب نهان کردند . آنوقت وانمود کردند که دست از محاصره کشيده و آنجا را ترک کرده اند و تنها اسب را در بيرون از دروازه ها باقي گذاشته اند . مردم کنجکاو شهر با خوشحالي اسب را داخل شهر بردند و شادي بسيار کردند . با فرا رسيدن نيمه شب ، سربازان دشمن آهسته از اسب بيرون آمده و دروازه را بر روي ياران خود گشودند و شهر ترئا را فتح کردند .

 

 

 

26- معني گود باي چيست ؟

 

گودباي به انگليسي يعني خداحافظ . گودباي مخفف جمله ي God be whit you است که معني آن ( خدا به همراهت ) مي باشد . روزگاري در کشور هاي انگليسي زبان مردم هنگام جدا شدن از يکديگر اين جمله را به کار مي بردند ، اما کم کم اين جله کوتاه و مختصر شده و به good bye تبديل گرديد .

 

 

 

27- لغت کانگورو به چه معني است ؟

 

کانگورو به معني (نمي فهمم چه ميگويي ) است . "جمس کوک " کاشف استراليا - ، هنگامي که در سال 1770م قدم به خاک استراليا گذاشت ، از ديدن کانگورو خيلي تعجب کرد و از بومياني که به استقبال آمده بودند پرسيد : نام اين حيوان چيست ؟ بوميان در جواب گفتند کانگورو .

 

مترجمي که همراه کوک بود ، لغت کانگورو را به اشتباه دماغ درا ترجمه کرد . بعد ها زبان شناسان متوجه اين اشتباه و به معني اين لغت که ( نميفهمم چه مي گويي ) بود ، پي بردند . در حقيقت بوميان نام کانگورو را به کوک نگفته بودند . بلکه چون متوجه سوال او نشده بودند ، به او گفته بودند : نمي فهمم چه ميگويي !!!

 

 

 

28- کدام شهر روزگاري شهر ممنوعه ناميده مي شد ؟

 

شهر لهاسا ( Lhasa ) پايتخت تبت که حالا قسمتي از چين است روزگاري شهر ممنوعه ناميده مي شد ، زيرا رهبران بودايي ورود مردم مغرب زمين را به اين شهر ممنوع کرده بودند .

 

 

 

29- پرچم ستاره ها مربوط به کدام کشور است ؟

 

پرچم ستاره ها پرچم کشور آمريکا است . اين پرچم داراي ستاره ا و خطوط راه راه است . در قسمت چپ بالاي اين پرچم يک مستطيل ابي با 50 ستاره وجود دارد که هر ستاره نشانه يک ايالت است . بقيه پزچم شامل 7 نوار خط قرمز و 6 خط سفيد است . اين خط ها نشانگر 213 ايالت اصلي است  که در سال 1776م ايالات متحده آمريکا را تشکيل دادند .

 

 

 

30- چرا باستان شناساني که در آرامگاه هاي فراعنه مصر کار مي کردند ، با روش هاي مرموزي کشته مي شدند ؟

 

سالها قبل وقتي باستان شناسان مقبره " توتان خامون " را حفر مي کردند ، در کنار او درياچه اي يافتند که روي آن نوشته بود ، مرگ براي کسي خواهد بود که آرامش و آسايش فرعون را بر هم بزند .

 

مدتي نگذشته بود که تعداد زيادي از باستان شناسان به طور مرموزي کشته شدند . دانشمندان زيادي به دنبال کشف اين مساله اسرار آميز بودند و سر انجام در قرن اخير کشف کردند که علت اصلي راديواکتيويته بوده است . در اين آرامگاه ها اشيائ و ابزار طلايي فراواني وجود داشت . در کنار آنها اورانيوم هم پيدا مي شد . مرگ باستان شناسان که اغلب با خستگي شديد همراه بود ؛پ، به دليل مصموميت ناشي از اين راديواکتيويته بود .


 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 25 بهمن 1392برچسب:سوال جواب های علمی,
ارسال توسط rasa hatami

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 115
بازدید ماه : 115
بازدید کل : 50413
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


از ما حمایت کنید


ابزار متحرك زیباسازی وبلاگ


return true;}document.write("") return false; }

Up Page